Σάββατο 2 Οκτωβρίου 2010

Αρθρο Κ.Καρακούση Συνεργασία Δημοτκών Βιβλιοθηκών και Σχολείων

Σ

Του Κώστα Καρακούση
ΥΝΕΡΓΑΣΙΑ
ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΩΝ ΚΑΙ ΣΧΟΛΕΙΩΝ

<< και αντί να απαιτούμε την ανάγνωση,
να μοιραζόμαστε την ευτυχία της ανάγνωσης. >>
Daniel Pennac
Η ανάγνωση παραμένει, όπως γνωρίζουμε, μια πράξη δύσκολη. Έχει σαν αρχή την τέλεια διαχείριση της αποκωδικοποίησης, μια φάση που ξεπερνιέται δύσκολα από τους νέους. Η ανάγνωση απαιτεί πνευματική προσπάθεια και κυρίως χρόνο. Η ανάγνωση είναι ιδιαίτερα χρήσιμη για τον εμπλουτισμό, τη διεύρυνση του λεξιλογίου και τη βελτίωση της σύνταξης. Επιτρέπει το άνοιγμα στο κόσμο του κοντινού,του μακρινού, του χθες, του σήμερα και του αύριο. Αυτή ευνοεί, ακόμα, τη καλύτερη γνώση του εαυτού μας. Το να διαβάζουμε όμοιες καταστάσεις μ’ αυτές που ζούμε μας επιτρέπει να δούμε πιο καθαρά και να πούμε « δεν είμαι μόνος που περνώ από ’κει ». Επιτρέπει, επίσης, τη φυγή, την ταύτιση, τη συγκίνηση, την ελπίδα, τη λησμονιά.
Εκείνο όμως που μας ενδιαφέρει περισσότερο είναι να βοηθάμε τους μαθητές, δηλαδή τα παιδιά και τους εφήβους, που είναι εξ αντικειμένου αναγνώστες εν τω γίγνεσθαι, να τους ακούμε, να ξεκινάμε από το σημείο όπου βρίσκονται αυτοί, με την προσωπικότητα και την αναγνωστική τους ιστορία, όπως έχει διαμορφωθεί ως εκείνη τη στιγμή, ώστε να αποκτήσουν αναγνωστικές εμπειρίες, να διαμορφώσουν τις προσωπικές τους απαιτήσεις και στρατηγικές ανάγνωσης, να εξάγουν νοήματα αντί να είναι στο έλεος της αυθεντίας του τυπωμένου λόγου και κυρίως να διαβάζουν με ευχαρίστηση.
Ωστόσο, το να διαβάζουν με ευχαρίστηση απαιτεί ορισμένες προϋποθέσεις: ήσυχο μέρος, αρκετό χρόνο ελεύθερο, ποικιλία επιλογών, απουσία ελέγχου και περιορισμών και τα βιβλία να απαντούν σε αληθινά ερωτήματα. Αυτές τις προϋποθέσεις μπορούν να τις εξασφαλίζουν οι Δημοτικές Βιβλιοθήκες.
Είναι, λοιπόν, πολύ σημαντικό οι μαθητές να μαθαίνουν να χρησιμοποιούν και να κινούνται σε μια βιβλιοθήκη. Να γνωρίζουν ότι οι βιβλιοθήκες είναι τόπος ζωντάνιας και ελευθερίας, ανήκουν σε όλους, είναι ο τόπος όπου ενεργοποιούμαστε, ανακαλύπτουμε καινούργιες στρατηγικές, νέες παιδαγωγικές, είναι ο τόπος που θέτουμε ελεύθερα τα ερωτήματα μας, είναι τόπος ζεστός και αξιόπιστος. Είναι μια συναρπαστική πρόκληση!
Για τους παραπάνω λόγους θα πρέπει τα Σχολεία και οι Δημοτικές Βιβλιοθήκες να
συνεργάζονται. Οι συνεργασίες να είναι διαρκείς και να πραγματοποιούνται ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Οι συνεργασίες αυτές οδηγούν τους μαθητές να ανακαλύπτουν, να συχνάζουν σε τόπους που έχουν όλοι πρόσβαση και μπορούν να βρούν βιβλία που δεν έχουν την δυνατότητα να αγοράζουν. Να διατηρούν την επαφή τους με τα βιβλία και μετά την αποφοίτησή τους από το σχολείο. Να βρίσκουν, επίσης, ποικιλία υλικού, γιατί όλοι οι μαθητές δεν αγαπούν τον ίδιο τύπο γραφής.
Για να έχουμε, ωστόσο, τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα οι Δημοτικές Βιβλιοθήκες θα πρέπει :
    • Να στελεχωθούν με βιβλιοθηκονόμους καταρτισμένους και σε θέματα ανάγνωσης και παιδικής λογοτεχνίας, ώστε να ανταποκρίνονται καλύτερα στη συνεργασία τους με τα σχολεία.
    • Να ενημερώνουν τα Σχολεία για τις προσφερόμενες δραστηριότητές τους.
    • Να προβλέπουν ωράρια συμβατά με τα σχολικά.
    • Να προτείνουν την ατομική εγγραφή των μαθητών στη Βιβλιοθήκη.
    • Να δανείζουν βιβλία τόσο στους μαθητές όσο και στους εκπαιδευτικούς για την άσκηση του διδακτικού και παιδαγωγικού έργου.
    • Να οργανώνουν από κοινού με τα Σχολεία επισκέψεις τάξεων σε ετήσια βάση
    • Να γνωρίζουν τα σχέδια εργασίας των εκπαιδευτικών, ώστε με τις επισκέψεις αυτές τα παιδιά να μυηθούν στην αναζήτηση πηγών, χωρίς να γίνεται αυτό αυτοσκοπός αλλά να γίνεται με ευχαρίστηση και όχι με κανονιστικό τρόπο.
    • Να είναι τόπος συνάντησης με ένα συγγραφέα, εκδότη ή ένα εικονογράφο. Η επίσκεψη αυτή θα είναι αποτελεσματικότερη όταν υπάρχει ένα συγκεκριμένο θέμα και οι μαθητές εργαστούν πάνω σ αυτό και στη συνέχεια επεκτείνουν τις δραστηριότητες στο σχολείο τους.
    • Να συμμετέχουν τα σχολεία σε δραστηριότητες της Βιβλιοθήκης όπως: εκθέσεις, αφηγήσεις, θεάματα κ.ά. Οι μαθητές να μην είναι απλοί θεατές, αλλά να συμμετέχουν ενεργά σε εργαστήρια θεάτρου, μουσικής, ζωγραφικής, πληροφορικής και όλα αυτά να ενσωματώνονται στο πλαίσιο σχεδίων εργασίας του σχολείου τους.
    • Να υποστηρίζονται οι εκπαιδευτικοί και οι βιβλιοθηκονόμοι στο συγκεγκριμένο έργο από ειδικούς επιστήμονες για παιδιά και για νέους όπως ψυχολόγους, κοινωνιολόγους, γλωσσολόγους, λογοτέχνες και άλλους.
    • Να εξασφαλίζεται η δωρεάν μεταφορά των μαθητών

Κλείνοντας θα πρέπει να τονίσουμε ότι το Σχολείο θα πρέπει να είναι ένας από τους βασικούς συνεργάτες των Δημοτικών Βιβλιοθηκών και σε ανακύπτοντα προβλήματα να επαναπροσδιορίζουν τις σχέσεις τους με σεβασμό των αποστολών που τους εμπιστεύτηκαν. Ο καθένας από τους πρωταγωνιστές να συνειδητοποιεί τον ειδικό ρόλο, την προέλευση και την αυτονομία του άλλου.

Ο Κώστας Καρακούσης είναι Πρόεδρος
του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Π.Ε. Ηλιούπολης
« Μιχάλης Παπαμαύρος»
και Διευθυντής του 13ου Δημοτικού Σχολείου


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου